Zážitok, nie otrava. 3 kritériá, ktoré vám pomôžu vybrať dodávateľa okien

Okná sú mimoriadne dôležitou súčasťou celkového komfortu bývania. Majú nielen estetickú funkciu, ale aj bezpečnostnú, praktickú a energetickú. Ide o investíciu na dlhé roky dopredu, ktorá má priamy vplyv na pohodu domova, určite by ste výber nemali podceniť. Práve naopak, mali by ste sa pri ňom cítiť výnimočne, nie iba ako ďalší z radu zákazníkov. 

Aplikujte pri výbere dodávateľa okien tieto 3 kritériá a doprajte si riešenie, ktoré s vami prežije mnoho sezón.

1. Vážte si svoj čas a oslovte maximálne 2-3 dodávateľov, ktorých práca sa vám najviac páči

Na úvod vás čaká, nazvime to, prieskum trhu. Výber dodávateľa je natoľko dôležitý ako voľba samotných okien. Už počas komunikácie s ním totiž veľa zistíte a overíte si jednak odbornosť, ale aj serióznosť.

Ako si teda vybrať toho správneho? V prvom rade je dôležitá trpezlivosť. Chcete si vybrať zodpovedného dodávateľa a kúpiť kvalitné okná, akákoľvek unáhlenosť sa vám môže nepríjemne vypomstiť. Vymedzte si teda na tento prieskum trhu dostatočné množstvo času, pokojne aj niekoľko hodín (samozrejme, môžete si ich rozložiť na viac dní).

ako vybrať dodávateľa okien

Rátajte s tým, že nestačí iba „gúgliť“, s dodávateľom okien potrebujete aj komunikovať. Rátajte, že prvotná komunikácia a predstavenie ponuky zaberie asi 20 minút. Nie je rozumné osloviť ich 10 firiem naraz, nakoľko vás veľmi rýchlo omrzí počúvať stále to isté. 

Ruka v ruke s tým ide strata pozornosti. Telefonát vás môže zastihnúť pri pracovných povinnostiach, pri šoférovaní alebo v inej situácii, keď slová predajcu nie sú to jediné, na čo sa potrebujete sústrediť. Jednak strácate množstvo času, no zvyšuje sa aj riziko, že vaša voľba nebude kvalifikovaná. To znamená, že sa rozhodnete preto, aby ste ju už mali z krku a nie z toho dôvodu, že už máte dostatok informácií. 

Vyberajte trpezlivo a postupne, na úvod si zvoľte 2-3 dodávateľov, ktorých práca sa vám páči, a oslovte ich. Až potom, keď vás ani jeden z nich nezaujme, prípadne ich okná budú mimo váš rozpočet, oslovujte ďalších. Postupujte rovnako: trpezlivo, dôsledne, po várkach.

Ideálnym riešením je osobná návšteva firmy, kde si okná a materiály budete môcť pozrieť zblízka.

2. Zaslúžite si cítiť sa výnimočne už pri výbere

Ako by mal dodávateľ komunikovať? Rovnako trpezlivo, zrozumiteľne, vecne a ľudsky. Je samozrejmosťou, že nie každý sa do výberu okien rozumie, nie každý vie, na čo sa sústrediť a čo naozaj potrebuje. Fundovaná a kvalitná firma to vie a snaží sa hľadať riešenia. Výsledkom spoločnej komunikácie je skutočnosť, že sa pre vás výber okien stane zážitkom a nie otravou. Jednoducho odídete s informáciami, ktoré sú nielen potrebné, ale aj užitočné.

Ešte pred samotným nadviazaním komunikácie je zlým znakom, ak dodávateľ nereaguje na snahu o kontaktovanie. Nedvíha telefón, nereaguje na maily a to ani pri opakovaných pokusoch. Ak vás spätne nekontaktuje do niekoľkých hodín, posuňte sa ďalej. Je totiž pravdepodobné, že s rovnakým prístupom by ste sa stretli aj pri prípadnej reklamácii, servise či iných problémoch.

drevohliníkové okná ako vybrať

Dôležitý je tiež spôsob, resp. jazyk, akým komunikuje. Nemal by byť príliš strohý a formálny. Dodávateľ by mal vedieť komunikovať zrozumiteľne a v istých momentoch aj odľahčiť komunikáciu – avšak nie na úkor serióznosti, resp. nemal by takýmto spôsobom odvádzať pozornosť pri dôležitých otázkach.

Zlé znamenie je, ak na vás dodávateľ vybalí nezastaviteľný prílev informácií. Takéto monológy totiž často nemajú žiadnu výpovednú hodnotu a snažia sa zákazníka presvedčiť o kvalite konkrétnych okien, aj keď preňho vôbec nemusia byť vhodné. Ide o váš projekt, aj komunikácia preto musí byť personalizovaná.

Máte právo sa pri výbere cítiť výnimočne. A dodávateľ by vám v tomto mal vyjsť v ústrety. Mal by sa vedieť pýtať tie správne otázky a tiež počúvať, aby porozumel vašim požiadavkám. Na základe odpovedí musí vedieť ponúknuť riešenie šité na mieru vašej potrebe, vášmu projektu. Použitie konkrétnych okien vám rozumne vysvetlí, nesnaží sa vám nič nanútiť.

výber okien na novostavbu

Úlohou férového predajcu je zasvätiť zákazníka do problematiky tak, aby jej porozumel. Aby našiel riešenie, ktoré potrebuje. Dodávateľ okien nesmie zneužívať fakt, že sa výberu okien potenciálne nerozumiete. Vy, ako zákazník, musíte vedieť za čo platíte a ako toto riešenie koncepčne zapadá do vášho projektu, domova či miestnosti. V prípade, že z predajne či showroomu odídete viac zmätení, ako ste tam vošli, s najväčšou pravdepodobnosťou ste si nevybrali správne.

3. Cenová ponuka, ktorá nezavádza

Tak, ako celá predchádzajúca komunikácia, aj cenová ponuka musí byť transparentná a zrozumiteľná. Aj laik by mal vedieť, čo kupuje a či cenová ponuka obsahuje naozaj všetko, čo ste od firmy požadovali. 

Mnohé firmy ťažia z faktu, že potenciálni klienti sa iba pozrú na finálnu cenu a ponuku ďalej neskúmajú. Pozor, je to chyba.

Niektorí dodávatelia do cenovej ponuky nedajú všetko, čo potrebujete k montáži okien a ich plnohodnotnému používaniu. Typickým príkladom sú vnútorné a vonkajšie parapety alebo podkladové systémy, bez ktorých nie je možné pokračovať v ďalších prácach na stavbe. 

Čo tým sledujú? Zníženie prvotnej ceny, na ktorú zákazníka nalákajú. Dosiahnu tak aj 20 – 40 % rozdiel v cene, čo sa z pohľadu klienta zdá mimoriadne atraktívne. Finálna cena sa však aj tak zvýši, pretože bez namontovania chýbajúcich doplnkov by sa okno nedalo plnohodnotne používať. Rovnako podozrivé sú aj zľavy, o ktoré ste nežiadali.

Niekedy je cenová ponuka vypočítaná z najlacnejších komponentov z ponuky firmy, napríklad na kľučky, kovania, ktoré si vo finále zákazník aj tak nevyberie. Suma v cenovej ponuke tak bude na úvod nižšia, avšak vo finále sa tak či tak zvýši. 

cenová ponuka na okná a použité komponenty

Za neférové považujeme aj tlak a urgovanie zákazníka s prijatím cenovej ponuky, používanie argumentov typu ,,všetko zdražuje, ak nezareagujete hneď, cena sa zvýši.” Seriózny predajca vám nechá dostatok priestoru na rozhodnutie, nebude vás naháňať. 

Cenová ponuka musí byť transparentná. Už na prvý pohľad vám z nej musí byť jasné, za čo platíte, koľko a prečo. Musí obsahovať všetko, čo ste od predajcu požadovali. Pre lepšie pochopenie môže byť súčasťou kalkulácie nákres, z ktorého vyčítate, kde budú aké okná použité. Jednoducho povedané, aj laik musí rozumieť všetkému, čo v cenovej ponuke dostane a musí s tým súhlasiť.

Ak pristúpite k výberu dodávateľa okien s použitím filtra týchto troch kritérií, budete mať istotu, že si vyberiete kvalitu. Ako sa hovorí, dvakrát meraj a raz rež, čo pri investícií do okien na dom platí dvojnásobne. 

Vyberáte okná do svojho nového domova? Presvedčte sa, že aj náročný výber okien sa dá premeniť na príjemný zážitok